Blossom Ludoteca - Het stage leventje

15 maart 2017 - Chiclana de la Frontera, Spanje

Hola Amigos!

Het is alweer een aantal weken geleden dat ik een reisverhaal heb geschreven. Op dit moment ben ik erg druk met al mijn stage en schoolopdrachten. Natuurlijk ook alle leuke uitstapjes en bezoekjes die er in het weekend zijn gepland. Four weeks before we go back to Holland! ;)

In mijn vorige reisverhaal vertelde ik dat ik mijn ervaringen wil verdelen in verschillende reisverhalen, zodat mensen die hierin interesse hebben geen grote lappen tekst hoeven te lezen. Kort, maar krachtig. Daar houd ik van. Ik heb een deel vertelt over de nieuwe studenten die we leren kennen en het carnavalsfeest. Nu wil ik meer vertellen over de stage. Daar zijn we hier tenslotte voor!

Van 9 januari tot 7 april loop ik stage bij Blossom Ludoteca - Playgroup and English Classes in Chiclana de la Frontera te Spanje. Het is een kinderdagverblijf/peuterspeelzaal waar Engels de basistaal is. Dit kinderdagverblijf is opgericht door mijn stagebegeleidster. Ze heeft dit kinderdagverblijf ontwikkeld om verschillende soorten mensen en culturen bij elkaar te brengen en te leven als een grote familie. Op deze manier leren de mensen en kinderen veel van elkaar en leren van elkaars levenswijze. Het kinderdagverblijf is gestart in 2010.
Het kinderdagverblijf is 5 dagen in de week geopend. Van maandag tot donderdag is het geopend van 7.30 uur tot 21.00 uur. Op vrijdag 7.30 uur tot 16.00 uur.  Op de feestdagen zoals Carnaval en Kerstmis is het kinderdagverblijf gesloten of geopend op aangepaste tijden.
In de ochtend zijn de kinderen in twee groepen gesplitst: De babygroep (0-2 jaar) en de peutergroep (2-5 jaar). Alle kinderen gaan tussen 13.00 uur en 14.00 uur naar huis en hebben 'siësta' (pauze). Dit word hier in Zuid - Spanje erg veel gedaan. In de middag komen er weer nieuwe kinderen naar Blossom (16:30 uur t/m 21.00 uur). De kinderen die laat op de middag komen zitten in de leeftijd van 3 t/m 10 jaar. Een groot deel van deze kinderen gaan ook naar de Engelse lessen. Deze lessen worden 2x per dag gegeven op verschillende niveaus.

Een aantal reisverhalen geleden heb ik jullie vertelt over de vacature die open stond bij Blossom. Hiervoor kon ik niet in aanmerking komen, omdat ik maar tot 14 april in Spanje ben en het niet mogelijk is voor mij om langer te blijven i.v.m. het afronden van mijn opleiding in Nederland. Stiekem ben ik ook wel weer blij om weer lekker op vertrouwde grond te zijn met alle lieve schatten om me heen!

Een paar weken terug vroeg mijn stagebegeleidster of ik die dag even met haar kon gaan zitten. Ze wilde mij een belangrijke vraag stellen. Hmm, oke. Dit kan heel goed zijn, of heel slecht. Waarom moeten mensen altijd zeggen: We moeten praten. Annoying!!

Oke, het moment is daar. Het gesprek! Wat gaat ze zeggen? Welke vraag is er zo dringend? Come on, tell me! Het was een erg leuke, uitdagende en spannende vraag. Haar vraag was of ik de komende 4 weken dat ik hier ben de leiding wil gaan nemen over de babygroep, samen met een Spaanse assistente die mij helpt bij het communiceren. Ook was haar vraag of ik de Engelse lessen in de middag wil gaan overnemen. Ik? Engelse lessen? Dat Brabantse meisje met die lochte stem als lerares voor een Engelse klas? Jij hebt vertrouwen! Ik doe het!!

Ik mocht over deze keuze nog een weekje nadenken, maar eigenlijk had ik mijn keuze al gemaakt: Ik neem de uitdaging aan! Het is zo leuk om te horen dat mijn collega's op stage zien dat ik zelfverzekerd mijn werk doe en dat ik vol enthousiasme zit. Ze zagen dat ik de routine al snel doorhad en dat ik een nieuwe challenge nodig had in mijn werk. Dat hebben ze goed begrepen! Kom maar op!

Dit is mijn eerste week van leiding nemen op de babygroep en het geven van de Engelse lessen, en wat bevalt het me goed! In de ochtend gaat alles erg soepel, de ouders zijn aardig (soms wat moeilijk communiceren) en ik sta zelfverzekerd voor de groep. De Engelse lessen gaan ook erg goed, maar zijn ook vermoeiend. Je moet een planning maken, weten hoe je de opdrachten gaat uitleggen en alles van te voren uitwerken. Alsof ik het nog niet druk genoeg heb! But, as you know.. I like to be busy! Ook is het af en toe zoekende naar hoe je gaat communiceren met de kinderen, aangezien de meeste kinderen nog niet zo goed zijn in Engels en je van alles proberen wijs te maken in het Spaans. Lo siento, no hablo y entiendo Espanol! Poco!

Nou, jullie zijn weer op de hoogte van mijn stage leventje. Wanneer je meer wilt weten over mijn stage adres kun je even kijken op de website: http://www.blossomludoteca.es of je kunt me altijd een berichtje sturen!

Muchas Gracias Guapas! Hasta la Vista!

P.S. In mijn foto-album staan allerlei foto's van de bezoekjes en uitstapjes die we maken!

Carnaval Blossom 24-2

1. Frouke Verstegen:
    15 maart 2017
    Woeps, toch niet zo kort en krachtig als ik zei! perdón! X
  2. Geerke:
    15 maart 2017
    Je schrijft zo leuk! Super om te lezen xxxx